3) Acties op drie niveaus:
We werken met een drielagenmodel waar het gaat om acties, plannen, interventies … voor alle leerlingen, voor sommige leerlingen en voor enkele leerlingen.
Wanneer alles rustig verloopt, zijn we opmerkzaam. We volgen de relaties tussen de leerlingen en genieten van de rust die er heerst.
Indien we ons ongerust beginnen te maken over een leerling, een situatie onder leerlingen… verhogen we de mate van opmerkzaamheid. We richten die ook meer op datgene waarom we ongerust zijn.
Wanneer het grensoverschrijdende gedrag aanhoudt of te groot wordt, gaan we over tot éénzijdige acties. Hier beslist de leerkracht, vaak in overleg met collega’s, zoco, directie, ouders om duidelijk standpunt in te nemen tegen het foute gedrag van de leerling(en).
Mogelijke interventies:
4) Fasen in de groepsvorming Omdat een goede groep de basis vormt voor goed samenleven, besteden we veel aandacht aan de fasen in de groepsvorming. Ieder schooljaar opnieuw worden nieuwe klasgroepen samengesteld. We houden van bij de aanvang rekening met de fasen van de groepsvorming zodat we de vorming van onze klasgroepen zo positief mogelijk kunnen beïnvloeden. De eerste fasen in de groepsvorming zijn van cruciaal belang voor het uitbouwen van een positieve klassfeer.
Forming
Norming
Storming
Performing
Adjourning
5) Lessen relationele vorming – sociaal emotioneel leren (SEL) Tijdens de lessen relationele vorming, waarvoor we de online methode Kwink gebruiken, wordt op structurele wijze gewerkt aan een sociaal veilige groep.
Deze vijf basiscompetenties komen aan bod:
Besef van jezelf
Zelfmanagement
Besef van de ander
Relaties met anderen
Keuzes maken
6) Afspraken rond koelkastposter: De koelkastposter wordt steeds met de kinderen meegegeven. Op die manier is er communicatie naar de ouders toe en worden ze betrokken bij het sociaal-emotioneel leren.
7) Evalueren en rapporteren:
Drie keer per jaar (in december, maart/april en juni) wordt het rapport ‘Mijn Kwinkie’ met de kinderen meegegeven.
Op dit rapport worden wordt de mogelijkheid geboden om de basiscompetenties te evalueren. Die zijn afhankelijk van wat er in de voorbije periode tijdens de Kwinklessen aan bod is gekomen.
Op de achterkant worden 5 attitudes geëvalueerd, zoals werkhouding, samenwerking…
Eerst evalueren de leerlingen zichzelf. Dit op een ‘groeicurve’. De leerlingen schatten in waar zij staan op de curve. Daarna doet de leerkracht dit op een curve daarnaast.
Er is tevens mogelijkheid voor zowel leerling als leerkracht om hun beoordeling te verduidelijken in een daartoe voorziene ruimte.
Er wordt met het kind over dit rapport gecommuniceerd tijdens een evaluatiegesprek.
De leerkracht treedt in gesprek met de ouders over het rapport sociaal-emotioneel leren tijdens de rapportenavond van december en die van juni.